Rijden we straks over zonnepanelen?

Op dit moment rijden er al auto’s over zonnepanelen heen. Op de provinciale weg N401 bij Kockengen liggen al een aantal maanden zonnepanelen. Nu begint de tweede proef op de vluchtstrook van de A2. De belangrijkste reden om hiermee te experimenten, is dat het een manier is om groene energie op te wekken, zonder dat het landschap erdoor wordt aangetast. Klinkt heel mooi, maar is het wel zo een goed idee?

Hoe werkt het?

BAM infra en Wattway, die de test doen op de A2, hebben zonnepanelen met behuizing ontwikkeld die erg dun zijn. Hierdoor hoeft het wegdek niet te worden aangepast, maar kan men de panelen gewoon op het asfalt plakken. De zonnepanelen worden op hun plaats gehouden met een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer. Door deze ingenieuze oplossing is het monteren dus zo gebeurd. Er hoeft enkel een kabelsleuf te worden gesneden.

Van minder onderhoud tot gladheidsbestrijding

Uiteraard is het doel van het onderzoek om het rendement te meten. Daarnaast kan het aanbrengen van zonnepanelen op het wegdek nog bijkomende voordelen hebben. Zo wordt onderzocht of zonnepanelen op het wegdek leidt tot minder onderhoud aan het asfalt. Verder kan het in de toekomst wellicht een oplossing zijn voor gladheidsbestrijding. Met de opgewekte stroom kan het asfalt namelijk worden verwarmd.

Waarom moeilijk doen?

Niet iedereen staat echter achter het idee. Tegenstanders vinden het een ingewikkelde oplossing voor een probleem waar eenvoudige oplossingen voor het oprapen liggen. Zonnepanelen in het wegdek zouden namelijk onpraktisch zijn in de aanleg en het onderhoud. Daarnaast zou het rendement laag zijn en de kosten hoog.

Of het uiteindelijk iets zal opleveren, zal over twee jaar blijken als de onderzoeken zijn afgerond. Wat het ook oplevert, alle beetjes helpen voor een beter milieu!

2018-12-17T08:36:08+00:00