Support2018-11-06T10:43:18+00:00

Vraag en antwoord

Hieronder vindt u antwoord op de meest gestelde vragen. U kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.
Gebruik daarvoor onze contactgegevens hiernaast of stel uw vraag via het formulier.

Veelgestelde vragen

Contactgegevens

Via uw omvormer app kunt u de opbrengst van uw zonnepanelen in de gaten houden. Zo ziet u bijvoorbeeld dat uw panelen gisteren 8 kWh opgebracht hebben. Mooi! Maar wat weet u dan eigenlijk? Hoeveel hadden uw zonnepanelen op móeten brengen? Misschien wel 10kWh. In dat geval is de opbrengst toch lager dan zou moeten. Zonnegarant gaat verder dan alleen monitoring en analyseert de prestaties van uw zonnepanelen op basis van data en slimme rekenmodellen. Door problemen snel te signaleren en te adviseren bij oplossingen halen we het maximale rendement uit uw zonnepanelen.

Afhankelijk van hoeveel uw systeem minder presteert kunnen er verschillende oorzaken zijn. We zullen contact met u opnemen om op zoek te gaan naar een oplossing. Het kan zijn dat de panelen erg vuil zijn en schoongemaakt moeten worden, of er kan een defect in de installatie zijn. In het geval van een defect kunnen wij u in contact brengen met een installateur om het probleem te verhelpen.

Met Zonnegarant analyseren we dagelijks vele duizenden zonnepaneelsystemen. In ongeveer 5% van de systemen zien we dat er in de loop van tijd problemen optreden. Dat hoeven geen grote problemen te zijn, maar als u er niet op tijd bij bent kan er veel opbrengst verloren gaan. Dat voorkomen we met een presatie-alarm en door snel actie te ondernemen.

Inmiddels hebben we veel ervaring opgedaan met verschillende situaties. De meest voorkomende problemen kunnen we als volgt categoriseren:

  • Technische mankementen. De meest voorkomende voorbeelden zijn:
    • Zonnepanelen kunnen kleine schade oplopen en steeds minder presteren. Bijvoorbeeld wanneer er bij wat oudere panelen langzaamaan vocht binnendringt door delaminatie.
    • Een gecorrodeerd contactstekkertje kan al snel zorgen voor een sterk verminderde opbrengst.
    • Bij omvormers komt het nog weleens voor dat één string uitvalt, waardoor het gehele systeem slechts de helft oplevert.
  • Vuile panelen
    • Vaak regenen de panelen zelf schoon. Toch zien we in sommige gevallen – met name in stoffige of bosrijke gebieden – dat een natte spons de opbrengst met 10% weer kan doen toenemen! Als dat nodig is hoor je het van ons.
  • Een haperende of defecte data-verbinding
    • Er is dan eigenlijk met uw zonnepanelen niets aan de hand, maar er is geen connectie met de omvormer en er wordt geen opbrengst uitgelezen. Omdat die verbinding vaak na een paar dagen automatisch weer online komt, nemen we na 4 dagen pro-actief contact met u op.

Bij de meeste omvormers krijgt u standaard een app geleverd waarop u live mee kunt kijken met wat de zonnepanelen opwekken. Erg leuk om na een zonnige dag te bekijken hoeveel uw panelen bespaard hebben! Dat zegt echter nog weinig over de prestaties. Zonnegarant stuurt u ieder kwartaal een prestatierapport waarin de opgewekte energie wordt vergeleken met de te verwachten opbrengst. Daarmee heeft u goed inzicht in de prestaties. Als we een probleem signaleren dan hoort u dat natuurlijk direct.

Dagelijks berekenen onze slimme rekenmodellen de prestaties van uw panelen. Meldingen van onder-prestatie komen bij ons analyse-team binnen. In sommige gevallen is een probleem direct zichtbaar en lichten we u meteen in. In andere gevallen is er iets meer onderzoek en data noodzakelijk. Zodra we een conclusie kunnen trekken wordt u dan op de hoogte gesteld wanneer nodig.

De volgende omvormer merken zijn geschikt voor Zonnegarant*:

  • Ginlong
  • GoodWe
  • Growatt
  • Omnik
  • SMA
  • Solaredge
  • Solax
  • Trannergy

*Mits er een werkende internet verbinding is.

Vul uw gegevens alsnog in op start monitoring.

Dan hebben wij alvast uw gegevens zodat we contact op kunnen nemen zodra de betreffende omvormer wél wordt ondersteund.

Klik op je omvormer merk om naar de juist portaal te gaan.

Wij gebruiken de login van uw omvormer app om de opbrengst van uw zonnepanelen uit te kunnen lezen. Alleen op die manier kunnen we de prestaties van uw panelen analyseren.

Heeft u nooit een login gekregen? Maar wordt uw omvormer merk wel door ons ondersteund? Dan kunnen we nog proberen de login-gegevens via uw installateur te achterhalen. U kunt altijd even contact met ons opnemen voor meer informatie of advies.

Als de wifi-verbinding is uitgevallen herstelt deze zich meestal vanzelf binnen een paar dagen. Als dat niet het geval is nemen wij contact met u op met een werkwijze om de verbinding weer te herstellen. Vaak is even de router resetten afdoende.

Zonder internet verbinding hebben wij helaas geen mogelijkheid om uw zonnepanelen in de gaten te houden.

Het vermogen van een zonnepaneel wordt uitgedrukt in Wattpiek of Wp. Het vermogen van uw panelen staat altijd in de offerte en loopt uiteen van 265 Wp voor de wat oudere panelen tot 360 Wp voor de nieuwste generatie. Kunt u het niet vinden in de offerte maar staat daar wel het model? Dan staat het Wp vermogen als cijfer in de modelnaam:

  • SOLAR MERK – Mono 295 ALL BLACK
  • SOLAR MERK 2 – Poly X295
  • SOLAR MERK 3 – 295WP – White-Black

In dit geval is 295 het vermogen/Wattpiek.

Email:
info@zonnegarant.nl

Telefoon:
0800 0889

Address:
Molengraaffsingel 12
2629 JD Delft
Nederland

Contactformulier